Ścieżki dźwiękowe stają się ściśle powiązane w naszych umysłach z obrazami i historiami, którym towarzyszą. Mogą one oddziaływać na emocje obecne w scenie. Czasami nawet mogą działać wbrew zawartości sceny w dziwny sposób, tworząc kontrast między tym, co oglądasz, a tym, co słyszysz, ale zawsze uzupełniają to, co jest na ekranie i dodają do tego swoją wartość. Lata 2010 były interesującą dekadą dla muzycznych ścieżek dźwiękowych. Podczas gdy lata 1990 były okresem wielu wysoko ocenianych filmów z dużymi naciskami na ścieżki dźwiękowe jako mieszankę synergii między studiami filmowymi a wytwórniami płytowymi, cyfrowa era muzyki w latach 2000 zmieniła drastycznie sposób, w jaki ludzie słuchali muzyki.
Era piosenki powiązanej z filmem trochę zanikła, jak patrzy się na coś takiego jak filmy o superbohaterach z początku lat 2000, które miały „Hero” Chad Krogera w Spider-Manie czy „Set Me Free” Velvet Revolver w Hulku. Ścieżki dźwiękowe z początku lat 2000 to albo wielkie orkiestrowe ścieżki dźwiękowe, albo filmy niezależne z elektrycznymi ścieżkami dźwiękowymi, które grały jak osobista składanka od reżysera do widowni. To przerodziło się w lata 2010, które cechowały filmy, które próbowały znaleźć złoty środek między oryginalną muzyką (często w próbie zdobycia nominacji do Oscara za Najlepszą Oryginalną Piosenkę) a wybieraniem kawałków muzycznych. Lata 2010 miały tak wiele wspaniałych ścieżek dźwiękowych, że podzieliliśmy to na dwie części. Pierwsza połowa będzie szczegółowo omawiała filmy z lat 2010-2014, a druga lista filmów wyróżniających się najlepszymi ścieżkami dźwiękowymi z lat 2015-2019.
Oto najlepsze ścieżki dźwiękowe z początku lat 2010.
Wielki Gatsby / The Great Gatsby (2013)
Wielki Gatsby to najnowsza adaptacja klasycznej książki F. Scotta Fitzgeralda o ekscentrycznym milionerze organizującym przyjęcia w swoim domu na Long Island. Tym razem Leonardo DiCaprio gra Gatsby’ego, a jego przyjaciel Tobey Maguire wciela się w postać Nicka Carrawaya. Na ekranie widzimy również Carey Mulligan grającą Daisy, kobietę, w której zakochuje się główny bohater.
Ścieżki dźwiękowe Baza Luhrmanna zawsze były niepowtarzalne
Ścieżki dźwiękowe Baza Luhrmanna zawsze były niepowtarzalne. Od Romeo i Julia po Moulin Rouge, nie dziwi więc, że jego adaptacja Wielkiego Gatsby’ego również ma niesamowitą muzykę, tworzącą równoległość między bujnym życiem towarzyskim opowieści o ryczących latach dwudziestych, a współczesną muzyką, która pokazuje wspólny wątek między poprzednią epoką a współczesnymi artystami hip-hopowymi. To była historia, która, ze względu na swój status klasycznego dzieła literatury, wydawała się stara i sztywna, ale ścieżka dźwiękowa Luhrmana uznaje, że jest to młodzieńcza opowieść o pasji, imprezowaniu i straconej miłości. Lista artystów jest imponująca: od Jay-Z i Beyoncé po Jacka White’a i Andre 3000. Szczególne wyróżnienie należy się Lanie Del Rey i jej oryginalnemu utworowi „Young and Beautiful”, która doskonale wpisuje się w tragiczny motyw filmu.
Frances Ha (2013)
Frances Ha to jeden z filmów, który najlepiej opisuje kryzys w wieku dwudziestu kilku lat, ponieważ główna bohaterka, Frances Ha (Greta Gerwig), jest trochę zagubiona po studiach i nie spełnia od razu wszystkich swoich marzeń. Kiedy jej najlepsza przyjaciółka przeprowadza się, aby zamieszkać z chłopakiem, Frances musi znaleźć nowe mieszkanie, a jej całe życie zaczyna się rozpadać.
Piosenka Davida Bowiego doskonale oddaje ducha filmu
Reżyser Noah Baumbach zawsze ma dobre ścieżki dźwiękowe w swoich filmach, ale ta może być najlepsza. W filmie pojawiają się utwory takich artystów jak T-Rex, Hot Chocolate, Harry Nilsson i Paul McCartney. Nawet w tak doskonałym zestawieniu najważniejsza jest piosenka Davida Bowiego „Modern Love”, doskonale oddając ducha filmu, postać i grę aktorką Gerwig w jednej zabawnej scenie pełnej tęsknoty, ale też szczęścia.
Pitch Perfect (2012)
„Pitch Perfect” zaczęło się od opowieść o Becie (Anna Kendrick) i o tym, jak znalazła swoich przyjaciół i rodzinę na studiach poprzez śpiew a cappella. To jeden z najlepszych filmów o życiu na uczelni. Odniósł tak wielki sukces, że powstały kolejne części – „Pitch Perfect 2” w 2015 roku i „Pitch Perfect 3” w 2017 roku. Pierwszy film ustanowił szablon dla franczyzy, prezentując coverowe wersje a cappella klasycznych utworów muzycznych i ikoniczny riff-off, który stawał się coraz lepszy z każdym nowym filmem.
A cappella na zwycięstwo
Ponieważ film skupia się na grupie a cappella, można zakładać, że jego ścieżka dźwiękowa będzie niesamowita i tak też się dzieje. Choć przełomową piosenką był „Cups”, to film w filmie usłyszymy coverowe wersje wielu popularnych piosenek, takich jak „Just the Way You Are” Bruno Marsa, „Don’t You” Simple Minds czy „Give Me Everything” Pitbulla. „Cups” jednak to piosenka charakterystyczna dla filmu, która wykracza poza granice kina i staje się radiowym przebojem.
Zacznijmy od nowa / Begin Again (2013)
Podobnie jak w przypadku „Once” z 2007 roku, reżyser John Carney w „Zacznijmy od nowa” odnajduje dwie dusze będące na rozdrożu życia i łączy ich pasją do muzyki. W filmie występują Keira Knightley, Mark Ruffalo i Adam Levine. Knightley gra młodą, pechową muzykantkę, która zaraz po rozstaniu się ze swoim gwiazdorskim chłopakiem (Levine) planuje opuścić Stany Zjednoczone. Pewnej nocy jej piosenka zostaje usłyszana przez producenta muzycznego (Ruffalo), który również przeżywa trudny okres w swoim życiu i dostrzega w niej niewykorzystany potencjał.
Knightley uczyła się śpiewać na potrzeby roli
Carney stworzył piosenki specjalnie dla filmu, zmieniając je wraz z rozwojem scenariusza, aby wciąż miały sens w historii Gretty (Knightley). Aktorka nauczyła się śpiewać na potrzeby roli i okazała się doskonała. Można usłyszeć ją w ścieżce dźwiękowej w duecie z Levine`m w piosenkach takich jak „Coming Up Roses”, „Lost Stars” i „Like a Fool”. „Zacznijmy od nowa” to film o muzyce, więc logiczne jest, że ścieżka dźwiękowa będzie jedną z najlepszych, oddając ducha indie-new wave, która stała się popularna w połowie lat 2010. To film, który naprawdę uchwycił moment w czasie.
Scott Pilgrim kontra świat / Scott Pilgrim vs. the World (2010)
„Scott Pilgrim kontra świat” to mieszanka komiksów, gier wideo, filmów akcji i musicali, gdzie Scott (Michael Cera) musi walczyć z siedmioma złymi byłymi chłopakami Ramony Flowers (Mary Elizabeth Winstead), aby zdobyć jej serce. Reżyserem jest Edgar Wright, a film jest adaptacją serii komiksów o tym samym tytule, który, mimo porażki kasowej, przetrwał jako kultowy klasyk, częściowo dzięki ścieżce dźwiękowej.
Scott gra w zespole, więc ścieżka dźwiękowa musiała być niesamowita
Scott gra na basie i jest w zespole, więc oczywiście ścieżka dźwiękowa musiała być niesamowita. Film zawiera utwory napisane przez Becka, takie jak „We’re Sex Bob-Omb”, a także przeboje wielu kanadyjskich zespołów, takich jak Metric i Brocken Social Scene. Szczególne wyróżnienie dla Bri Larson jako Envy Adams i jej wykonania piosenki Metric „Black Sheep”.
Get on Up (2014)
Biografie muzyków z dostępem do muzyki artysty zawsze mają wspaniałe ścieżki dźwiękowe, i „Get on Up” nie jest wyjątkiem. Ten film to jedna z najlepszych biografii ikon muzyki afroamerykańskiej, ponieważ opowiada historię Jamesa Browna (Chadwick Boseman).
Wszystkie największe przeboje Browna
Ta ścieżka dźwiękowa to lista największych przebojów Jamesa Browna, co czyni każdą piosenkę hitem. Reżyser miał nawet dostęp do niektórych nagrań koncertowych, które nigdy nie zostały wydane, jak „I Got You (I Feel Good) (Live at Latin Casino)”, ale to największe hity piosenkarza sprawiją, że będziesz chciał wstać i zacząć tańczyć, piosenki takie jak „Please, Please, Please”, „Get Up (I Feel Like Being a Sex Machine)” czy „I Got the Feelin (Live in Dallas)”.
Drive (2011)
W „Drive” postać Ryana Goslinga żyje jak bohater własnej opowieści, jeżdżąc przez nocne ulice Los Angeles, słuchając popowych piosenek i ratując uwięzione w kłopotach damy. O ile nie uczestniczy w napadach. Postać jest niemal milcząca przez większość filmu, dlatego ścieżka dźwiękowa staje się praktycznie jedną z postaci, tworząc wyjątkowy ton filmu.
Piosenki stanowią komentarz do opowieści o chłodzie i ultraprzemocy
„Jest w tobie coś… Trudno to wyjaśnić”, brzmi tekst piosenki „Nightcall”, którą słucha podczas jednej ze swoich jazd. Piosenki dodają świetnej warstwy komentarza do tej metaopowieści o chłodzie przesiąkniętej ultra przemocą. Tekst piosenki „A Real Hero” odnosi się do życzeń postaci Goslinga, by być „prawdziwym człowiekiem i prawdziwym bohaterem”, pomimo że film doskonale pokazuje niezgodność tych dwóch cech. Ta piosenka doskonale wyjaśnia film, ale to nie jedyny hit na ścieżce dźwiękowej. Jest również „Nightcall”, „Oh My Love” i „Under My Spell”.
Co jest grane, Davis / Inside Llewyn Davis (2013)
„Filmy o sukcesie już zostały zrobione, prawda?” powiedział współreżyser Joel Coen serwisowi RottenTomatoes, gdy został zapytany, czy porażka sprawia, że temat staje się ciekawszy. Porażka to rzeczywiście to, co definiuje folkowego śpiewaka w filmie „Co jest grane, Davis”, w którego wcielił się Oscar Issac. Ma on tak purystyczną więź z autentycznością swojej muzyki, że jest prawie pogardliwy dla samego sukcesu, choć doskonale wie, jak bardzo go potrzebuje.
Wspaniałe piosenki z lat 50.
Ponieważ film opowiada o muzyku, nawet jeśli jest purystą, piosenki musiały być dobre, i bracia Coen wiedzieli o tym. Dlatego ten film jest pełen wspaniałych piosenek z lat 50., które doskonale oddają podróż postaci i hołdują wielu folkowym wykonawcom tamtego okresu. Ścieżka dźwiękowa, która zawiera utwory takie jak „Fare Thee Well”, doskonale pasuje do lirycznej jakości filmu. Ma również chwytliwą piosenkę zatytułowaną „Please Mr. Kennedy”, która naśmiewa się z tego, jak wygląda sprzedawanie się w oczach przerażonego Llewyna. Dodatkowo ścieżka dźwiękowa zyskuje na tym, że wokale wykonują Justin Timberlake i Adam Driver, duet, którego nie wiedzieliśmy, że chcemy, dopóki go nie otrzymaliśmy.
Kraina lodu / Frozen (2013)
„Kraina lodu” to film animowany Disneya, który opowiada historię Anny, która musi odwrócić zimę spowodowaną mocami swojej siostry, królowej Elsy. W tym celu zawiąże sojusz z kowalem lodu Kristoffem, jego reniferem Svenem i bałwankiem o imieniu Olaf. „Kraina lodu” zawiera oryginalne piosenki autorstwa Kristen Anderson-Lopez i Roberta Lopeza, którzy wcześniej pracowali nad muzyką do filmu „Kubuś Puchatek” z 2011 roku, a także nad hitowymi broadwayowskimi musicalami „Avenue Q” i „The Book of Mormon”. „Kraina lodu” to film, którego nikt się nie spodziewał. Podczas gdy „Zaplątani” i „Ralph Demolka” odniosły sukces, „Kraina lodu” stała się kinowym fenomenem, który wstrząsnął światem, a dużą część tego sukcesu zawdzięczał ścieżce dźwiękowej.
Powróciły wspaniałe ścieżki dźwiękowe z animacji Disneya
Film zawiera wiele wspaniałych piosenek, które stały się klasykami Disneya od „First Time in Forever” po „Do You Want to Build a Snowman”, ale nikt nie może mówić o „Krainie lodu”, nie wspominając o „Let It Go”. „Let It Go” było kluczem do sukcesu filmu. Piosenka stała się pierwszą piosenką z musicalu animowanego Disneya, która trafiła do pierwszej dziesiątki na liście Billboard Hot 100 od 1995 roku, kiedy „Colors of the Wind” Vanessy L. Williams z filmu „Pocahontas” osiągnęła szczyt na czwartym miejscu na tej liście. „Let It Go” zdobyła Oscara za najlepszą oryginalną piosenkę i stała się jedną z najbardziej znanych piosenek Disneya wszech czasów. W 2013 roku, aż po dziś dzień, trudno sobie wyobrazić dziecko, które nie śpiewałoby „Let It Go”, w polskiej wersji językowej znanej jako „Mam tę moc” w wykonaniu Katarzyny Łaski.
Strażnicy Galaktyki / Guardians of the Galaxy (2014)
„Strażnicy Galaktyki” opowiadają o Peterze Quillu (Chris Pratt), Gamorze (Zoe Saldana), Draxie (Dave Bautista), Rocketcie (Bradley Cooper) i Grootcie (Vin Diesel) – bandzie przestępców łączących siły, by powstrzymać międzygalaktycznego złoczyńcę przed zniszczeniem niezliczonych światów. Ten film był dużym ryzykiem dla Marvela, który zamierzał wziąć mniej znanych bohaterów i uczynić z nich znane marki. Stał się jednym z największych przebojów 2014 roku i zapoczątkował uwielbianą przez fanów serię, która trwa do dziś, a duża część sukcesu filmu może być przypisana znakomitej ścieżce dźwiękowej. W wielu aspektach jest to odwrotność „Krainy lodu”. Podczas gdy „Kraina lodu” zawierała wyłącznie oryginalne piosenki, „Strażnicy Galaktyki” stały się ścieżką dźwiękową znaną z braku oryginalnych utworów.
Ścieżka dźwiękowa zajęła pierwsze miejsce na liście Billboard’s Top Soundtracks
„Strażnicy Galaktyki” to dziwaczna propozycja dla widzów, więc jednym sposobem na ugruntowanie międzygalaktycznej przygody było połączenie filmu z klasycznymi utworami z lat 70. To staje się głównym punktem fabuły, ponieważ utwory pochodzą z mixtape’u, który Peter Quill dostał od swojej matki i są jego przedłużeniem. Wykorzystanie „Hooked on a Feeling” Blue Swede w zwiastunie sprawiło, że piosenka zaczęła być popularna na listach przebojów, a gdy film trafił do kin utwory takie jak „Come and Get Your Love” Redbone i „Cherry Bomb” Joan Jett zaczęły być kojarzone ze „Strażnikami Galaktyki”. W pewnym momencie komitet kreatywny Marvela chciał usunąć Walkmana z filmu, ale pozwolił Kevinowi Feige i Jamesowi Gunnowi go zatrzymać, ponieważ uważali, że film zakończy się klapą i może zapewnić sobie twórczą władzę nad przyszłymi filmami Marvela. Stało się jednak zupełnie odwrotnie, ponieważ ścieżka dźwiękowa sięgnęła szczytu listy Billboard 200, stając się pierwszym albumem ze ścieżką dźwiękową, który składał się wyłącznie z wcześniej wydanych utworów i który zajął pierwsze miejsce na tej liście. Bez wątpienia „Strażnicy Galaktyki” to jedna z, jeśli nie najbardziej, charakterystycznych ścieżek dźwiękowych lat 2010.